Bombonešis "Handley Page Hampden" M 1:33 kartonas.

Parašė Administratorius (admin) 10 Dec 2012
Antano Povilaičio (Šilutė) modeliai >>
     „Handley Page Hampden" buvo vienas iš dviejų vidutiniojo dydžio bombonešių, sukonstruotų Karališ­kosioms britų oro pajėgoms (KOP), oficialiai pirmajam skrydžiui paleis­tas birželio 21 d. 1936 m. Tai buvo 20 proc. mažesnis už savo klasės amžininką - „Vickers Wellington" - daug manevringesnis ir greitesnis, beje, galėjo skraidinti panašaus svo­rio krovinį. Lėktuvas buvo pravardžiuojamas „skraidančiu lagaminu", nes fiuzelia­žas (lėktuvo liemuo) buvo labai siau­ras ir stipriai smailėjo į visiškai plo­ną skersinį tarp galinių sparnų, dėl to skrendančiai įgulai buvo labai sunku pakeisti sužeistą pilotą arba suteikti jam pirmąją pagalbą, taigi ir išsigelbėti.     
     Lėktuvo ilgis siekė 16,3 metrų, aukštis - 4,5 metrų. Tuščias lėktu­vas svėrė per 5 t, bet maksimaliai pripildytas degalų ir ginklų galėjo sverti iki 9,5 t. J degalų baką tilp­davo beveik 3000 I degalų, o skren­dant į užduotis su sprogmenimis šiuo lėktuvo buvo galima įveikti apie 1400 km. Maksimalus greitis, kurį iš­vystydavo lėktuvas, - 426 km/h. Įgulą paprastai sudarydavo 4 na­riai. Skrydžio metu kiekvienas jų turėdavo po rankinį „Vickers K" ginklą, o pilotas buvo aprūpintas „Brovvning 303" kulkosvaidžiu. Po sparnais įrengtoje ertmėje lėktuve galėjo būti gabenama apie 1814 kg bombų, nors antpuoliams užtekda­vo ir perpus tiek sprogmenų.
    1939 m. KOP gavo 212 tokių lėk­tuvų. Beje, jau prieš tai buvo su­rengtos kelios operacijos prieš Vo­kietijos laivyną. Dažniausiai „Hampdenai" bombarduodavo dienos metu, nuo 1940 m. gruodžio dažniausios šiais lėktuvais vykdomos misijos buvo nukreiptos į Vokietijos pakrančių taikinius arba mėtydavo proklama­cijas naktį. Šiuos lėktuvus 1940-ųjų balandį buvo galima išvysti gabenančius minas Norvegijos pakrantės link. .Hampdenuose" tilpdavo po vie­ną 680 kg magnetinę miną. Balan­džio 12 d. prie Norvegijos krantų šiais lėktuvais buvo bomborduojami Vokietijos laivai, vėliau Laman­šo sąsiaurio uostai.
    Po to .Hampdenais" vykdomi antpuoliai virš Europos miestų nak­ties metu. Tačiau šaltomis naktimis tokios operacijos nešildomai įgu­lai tapdavo labai varginančios. Kaip bombonešiai „Hampmpdenai" paskutinį kartą mūšyje dalyvavo 1942 m. rugsėjo 15 d., kai vyko didžiulis antpuo­lis prieš 408 divizioną Vilhelmshafene - Vokietijoje.
    Taigi 1942 m. keturios „Hampdenų" eskadrilės buvo performuotos j pakran­tės pajėgas kaip torpedų bombonešių pradininkai. Ginkluoti viena (730 kg) tor­peda jie vykdė operacijas prieš Vokieti­jos laivus Šiaurės juroje. Nuo 1943 m. gruodžio „Hampdenais" nebeskrendama į fronto įkarštį, jie nau­dojami tik mokymams. Iš viso „Hampdenais" buvo surengta 16541 skrydis, jų metu paleista 9261 to­na bombų. Mūšiuose prarasta 413 lėk­tuvų, dar 194 sudužo dėl kitų priežasčių...
   Pats modelis išleistas seniai, viename iš pirmujų lietuviškų modeliavimo žurnalų. Pats modelis atrodo nesudėtingas. Pabandysim - pamatysim. Žiūrim, karpom detales į blokus. Ką reikia - klijuojam ant 1 mm kartono. O tokių detalių tikrai nemažai. Ir puikus siuprizas, ko iki šiol neradau nė viename išgirtame leidinyje. Tai, kad visos ant kartono klijuojamos detalės, atspausdintos ant lipdukinio popieriaus. Vienas malonumas ir laiko taupymas. Šiem darbeliam praėjo vienas vakaras. Ir dar vieną praleidau pjaustydamas ant kartono suklijuotas karkaso detales. Kol kas tokie laimėjimai.





                      2014-01-07

   Atėjo laikas užbaigti ir šį projektą. kartu ir sudalyvauti virtualiame konkurse, kaip ir su Reno FT17". Konkurso temą paskaityti galima čia: konkursas .
   Leidinys nėra sudėtingas, o koks gausis modelis - matysim. Jis tęsia seriją mano modelių, numatytų įgūdžių ir technologijų lavinimo plane. Šis modelis, skirtingai nei "Reno FT17", nebus renkamas klasikiniu būdu. Labai didelių pastangų priartinti prie prototipo - irgi nebus. Bus langų stiklinimas, minimali vidaus detalizacija, papildyti varikliai, važiuoklė. Kažkiek tikriausiai keisis ir dangos. Matysiu darbo eigoje, kaip seksis. Kol kas tokios naujienos.

                     2014-01-13
   Darbai pajudėjo... Jau apgadinau važiuoklės detales. Jos turi suktis į vamzdelius visokius. O aš kažkodėl jas paklijavau 1 mm kartonu. Bet tai, kol kas dar nėra kritiška. Šių detalių gali ir neprireikti. Bet jei ir toliau taip tęsiu...
   Kol kas vizualiai nelabai kas matosi iš to darymo. Užtruko, kol išsiaiškinau, kas ir kur turi klijuotis. Instrukcijos čia nelabai ir yra. Visų pirma suskirsčiau karkaso detales į 4 grupes. Galinės sparnų dalys, centrinės sparnų dalys, varikliai ir liemuo. Šleivumų - kreivumų jau matosi pakankamai. Toliau pabandžiau suskirstyti ir likusias detales. Nebuvo jau taip paprasta. Liko 3 detalės, kurių vietos ir reikalingumo, kol kas nesupratau. Tikiuosi vėliau išaiškės. Čia smulkmenos.
   Nemalonu, kad sparnų galinių ir centrinių dalių atspalviai nesutampa. Skirtumas gan nemažas. Negana to, nesutampa ir sparnų dangų sudalinimo linijos. Prasikeičia apie 2 mm. Ko gero, čia tik pradžia, nes smulkesnių detalių dar netikrinau. Galvoju, kaip tas problemėles spręsti. Susidariau gamybos ir technologijų planelį. Pasirinkau kažkiek medžiagos. Paeksperimentavau su dangomis, kniedėmis, formavimais. Labai praverstų informacija apie vidaus įrangą ir kabinų, šaulių vietų vaizdeliai. Gal kas turite ir galite pasidalinti? Nes jau laikas imtis klijų, o kabinas norisi bent minimaliai įrengti, kad būtų galima įstiklinti.




                           2014-01-27

   Tai va, medžiagos jau turiu pakankamai, tik yra kita bėda. Nelabai aišku, ar kas nors bus panaudota...
   Pradėjus darbą, paaiškėjo, kad žurnalas tinka tik vienam tikslui - šiukšlinei. Nežinau, gal aš visiškas nemokša ir kreivarankis, bet... Sutampančių ir simetriškų detalių kol kas nerasta. Tokio košmaro dar nemačiau...
   Norėjau išmesti velniop, bet nutariau pakeisti kardinaliai modelio sumanymą ir kaip nors eliminuoti tas nesąmones. Kol kas kankinuosi su korpusu, nors kas 5 minutės vis kėsinuosi jį išmesti į šiukšlinę. Jei kas nors pradės gautis, įdėsiu nuotraukas. Tiek žinių.

     2014-02-17

   Kaip ir žadėjau, apsisprendžiau ką darysiu toliau. Darbai bus tęsiami toliau. Trumpai dabar parašysiu apie tuos "grėblius", ant kurių užlipau. Pirma, tai didelis špantų, kurie turėtų būti vienodi, dydžio ir formos nesutapimai. Be to jie ir nesimetriški, duotų ašių atžvilgiu.
Suvienodinti galima suklijavus poromis ir apšlifavus. Tik pagal kurį orientuotis? Kita problema, tai apkalos linijų nesutapimai. Kaip matosi foto, jie tikrai dideli. Ir ne tik tose detalėse, bet kaip vėliau paaiškėjo, beveik visur. Suvesti  - be šansų. Dar viena bėda - didelis atspalvių nesutapimas. Net detalių, kur buvo viename lape. To jau nefotkinau. Na ir finalas paskutinėje nuotraukoje. Matote pirmą korpuso formerį. Liko plyšiai 1,5 ir 3,2 mm . Čia jau ne mano kaltė. Ir taip su visais formeriais. Geriausias variantas buvo 0 ir 1 mm plyšiai. Tiek apie problemas, kurios privertė keisti visus planus. Bet modelis bus užbaigtas. Dabar foto:

                           2014-04-01

   Modelių nuotraukos kaupiasi katastrofiškai, o sukelti nėra kada... Susiėmiau ir bandysiu nors kiek apsitvarkyti. Šiandien trumpai, kaip gavau tą nuostabų rezultatą, kuris matosi ankstesnio įrašo paskutinėje foto. Kadangi jau aišku, kad modelio paprastai nesurinksiu, pasirinkau formerių gamybos būdą su centriniu centruojančiu elementu. Vidų užpildysiu putoplastu. Klijuoju PVA klijais. Palieku maždaug 3 - 5 mm užlaidą apipjaudamas putoplastą. Toliau jau 60 nr. švitriniu nuimu putoplasto perteklių. Nuotraukose matosi apdirbtas ir neapdirbtas segmentai. Lengvai suformuoju apkalą ir išbandau. Puikiai matosi, kokie žiaurūs nesutapimai. Priklijuoti tokią apkalą paprastai nesigaus. Todėl būsimo sujungimo vietoje užklijuoju ant putoplasto plono popieriaus juostelę. Vėliau ją pašveičiu ir jau tada taikau ir priklijuoju apkalą. Rezultatą, kuris teikia visai mažai džiaugsmo, matote patys.

                Bus daugiau...
 

Redaguota: 10 Apr 2014 20:27

Atgal

Komentarai

gaila, Svečias 07 Feb 2014 01:35
bet dejuojant darbas kaip guli taip ir gulės,net ant kito šono neapsivers. Kas nedirba tas ir nieko nepasiekia,ypač šiame \"unikume\" sėkmės. Stasys
A.Povilaitis 08 Feb 2014 01:42
Esi teisus Stasiuk. Tik kad esmė čia ne dejavime ir ne manyje. Kažkas išleidžia visišką broką, tu moki pinigus ir ką gauni? Dilemą: mesti į šiukšlinę ar daryti visai kitokį modelį, kurio išvis neplanavai. Sugaišti 3 - 4 kartus daugiau laiko, kurį buvai numatęs kitam modeliui. Žinoma, galima paprastai plaukti pasroviui ir pastoviai taisyti kitų broką. Tik kam man visa tai? Pasigirti, kad esu "kietas" ir galiu tuos brokus lengvai ištaisyti. Neįdomu... Dar visai neišmečiau šio modelio. Kilo viena mintelė, tai krapštausi iš lėto. Jei sudomins ir "užsivesiu" - darbas, žinoma, bus pratęstas :))). Ir svarbiausia!!! Jei aš sakau, kad yra problemų su kokiu tai modeliu, tai ne todėl, kad išbalau ir drebu iš baimės nežinodamas ką daryti. O tam, kad visi, kam kils mintis pasirinkti šį modelį, jau žinotų, kokios problemos ir netikėtumai jų laukia. Yra pakankamai žmonių, kurie parodo tik galutinį rezultatą ir laukia pagyrimų. O aš, vertinu ne tik rezultatą, bet ir kelią, kaip jis pasiektas. Kiekvienam savo. O jei svetainėje nieko nesimato, dar nereiškia, kad aš nieko neveikiu. Turiu gausybę kitų projektų. Ir modelių, ir įrankių bei staklių, ir projektavimo bei elektronikos, programavimo. Taip kad liūdėti man nėr kada :)))

Antanas

Komentuoti


Paieška

Statistika

Lankėsi per 10 min
  • visi ilsisi
Svečiuojasi: 3 lankytojai(-jų)

Scale Model


Šalys!