Ši tema skirta technologiniams procesams. Ne kažkokiam konkretaus daikto gamybos procesui, bet būdams, kurių pagalba galima pasigaminti tam tikrus modelių mazgus ar elementus. Pvz.karių figūrėles ar tankų vikšrų elementus - trakus. Procesas arba būdas tas pats, o rezultatas jau skirtingas. Darant modelius, ne visada yra laiko, noro ar galimybių, o kartais ir tikslingumo aprašinėti kaip vyksta ir kuo įpatingi vieni ar kiti gamybos procesai. Beje, kartais eksperimentai su šiais procesais, būna ne mažiau įdomūs nei pati modelio gamyba. Taigi, ši skiltis būtent apie tai ...


Objektų liejimas silikono formose.

Parašė A.Povilaitis (antanas) 06 Feb 2017
Kokios technologijos ir kaip naudojamos modeliavime >>
   Darant modelius, gan dažnai prireikia tiražuoti tam tikrus objektus. Kartais daryti originalius, savo gamybos ir ne vienu egzemplioriumi. Pvz. įvairios figūrėlės, trakai, patrankos, čerpės, plytos, ratai ir dar bala žino kas. Atrodo, kad tai paprastas gana būdas. Deja, kai pabandai, viskas pasirodo ne taip jau ir lengva...

   Šiandien ši technologija naudojama ir paplitusi pakankamai plačiai. Būtent, liejimas silikono formose, panaudojant įvairias sintetines dervas, epoksidines medžiagas, gumas ir pan.. Technologijos esmė labai paprasta: imamas turimas arba pačio pasigamintas reikiamas objektas(vadinamas modeliu), dedamas į atitunkamo dydžio dėžutę ir užpilamas silikonine derva. Jai sustingus, objektas(toliau vadinsiu "modeliu")  išimamas, o į likusią atitinkamos formos tuštumą įpilama pasirinkta sintetinė derva. Kai ji sustingsta, gaunama pakankamai tiksli objekto(modelio) kopija. Silikono formą galima naudoti gan nemažam kiekiui kopijų atlieti. Štai ir viskas.
   Na ir kas čia sudėtingo, pasakys kiekvienas, perskaitęs šias eilutes? Nieko - atsakau. Bet, kaip sakoma, velnias slepiasi smulkmenose... Ir iš karto perspėju. Ši technologija ne TAUPIESIEMS !!!!!  Jei turite kokią figūrėlę, ar net rinkinuką, už kokius 3 ar net 20 eurų ir galvojate lengvai ir pigiai pasigaminti keletą kopijų, - PAMIRŠKITE TAI !!!! Jums tai kainuos keletą ar keliasdešimt kartų brangiau, gausybę sugaišto laiko ir krūvą nevykusių kopijų. Žinoma, jei Jums tai patinka ir užsikabinote, ar planuojate naudotis šita technologija dažniau, tada bandyti ir gilintis verta. Naudojamas medžiagas gauti Lietuvoje gan sudėtinga, kainuoja jos irgi nepigiai. Fasuojamos nemažais kiekiais, tad pabandymas gaunasi gan nepigus. O geram rezultatui dar reikia prisigaminti papildomos įrangos. Tai irgi kainuoja kažkiek laiko bei pinigų. Štai taip...
   Kadangi su liejiniais susiduriu dažnokai, o ir seniau tekdavo, tai ši technologija man reikalinga. Jį žymiai tobulesnė už liejimą gipse ar smėlyje, kurias anksčiau naudojau. Mano tikslas paprastas: išmokti lieti silikono formose plastiko ir dervos objektus, objektus iš metalo ir vaško. Taigi, palaipsniui bandysiu aprašyti savo patirtį, eksperimentus, naudotas medžiagas, įrangą ir rezultatus bei klaidas. 
                   
                     2017-02-12

    Dar kartą primenu, kad tai ne vadovėlis ar instrukcija. Tai tiesiog mano patirtis.
    Pradedame. Pradžiai pasirenku objektą, kitaip sakant modelį, kurį bandysiu atlieti. Pasirinkimo kriterijai paprasti. Tai turi būti nedidelis, vidutinio sudėtingumo modelis, su stambesniais ir pakankamai smulkiais elementais, bei faktūra. Nedidelis, bet ne per mažas. Nedidelis, nes taip taupomos medžiagos. Labai mažo bus per smulkūs elementai ir išimant iš formos originalų modelį ar liejinius, atsikišę elementai dėl patirties stokos gali deformuotis ar nulūžti. Aš pasirinkau štai tokią 65 mm aukščio figūrėlę. Be to, man ir reikėjo pabandyti ją atlieti.


    Kaip matosi, objektas puikiai atitinka visus kriterijus. Sekantis žingsnis - įdėmi objekto analizė. Tai labai svarbus etapas. To gerai nepadarius, gali tekti daryti formą keletą kartų, nes klaidų neištaisysi. Svarbu suprasti, kad modelį iš užpilto silikono gabalo, reikės kažkaip išimti, nesugadinus tiek pačio modelio, tik silikono formos. Paprastai forma įpjaunama. Dalinai arba visai perpjaunama. Kai kuriais išskirtiniais atvejais, priklausomai nuo modelio, pjauti visai nereikia. Silikonas elastingas ir pvz. paprastos geometrijos cilindrinius, rutulinius ar kitokius modelius ir atliejas, galima išimti nepjaunant formos. Mano modelyje, silikonas susijungs tarpe tarp kojų ir į tai irgi reikia atkreipti dėmesį. Reikės pagalvoti, kur daryti pjūvį, kad būtų patogu perpjauti ir tą silikono jungtį tarp kojų. Priklausomai nuo modelio, gali prireikti pasigaminti elementų, per kuriuos bus įpilama derva ir išeis oras.
   Sekantie etapas, tai formos dėžutės gamyba. Jį turi būti kiek didesnė už modelį ir papildomus jo elementus. Bet ne per didelė, nes vėl, nuo to priklausys silikono sąnaudos. Čia galima kažką pritaikyti arba gaminti nuo nulio. Jei liejant bus naudojamas slėgis ar temperatūra, tada geriau naudoti atitinkamą plastiką ar metalą. Jei ne, svarbu minimalus tvirtumas, sandarumas ir kad prie sienelių neliptų silikonas. Aš panaudoju kažkokį plastikinį indelį, pasipainiojusį po ranka. Nupjaunu kas nereikalinga. Dar reikalingas pagrindas. Tam paimu iš atliekų plastiko skrituliuką. Iš plastikinio indelio gautą plastikinį cilindrą iš vieno šono perpjaunu išilgai. Ant pjūvio vietos užklijuoju lipnią skaidrią juostą. Silikonui sustingus, nulupsiu tą sujungimo juostą. Taip bus lengva išimti silikoną iš cilindro. Modelį dedu ant pagrindo, uždedu cilindrą. Viskai atrodo normaliai. Tada cilindrą apačioje karštų termoklijų pistoletu priklijuoju prie pagrindo. Mažu lašeliu termoklijų priklijuoju prie pagrindo ir modelį. Tai tik fiksaciją, kad modelis nepasislinktų ir būtų formos centre. Beje, reikia atkreipti dėmesį į formos sandarumą. Silikonas gana skystas ir gali ištekėti pro nesandarumus, kas nepageidautina.


    Toliau reikalingi indeliai silikonui ir kietikliui dozuoti. Aš naudoju tokius - plastikinius. Dar reikalingos elektrininės svarstyklės. Geriau, kad tikslumas būtų ne mažesnis, nei 0,5 gramo. Galima bandyti seikėti tūriais, bet tai nelabai tikslus būdas ir gerų rezultatų nepasieksime. Svarstyklės, palyginus su kitais komponentais, kainuoja ne taip ir brangiai. Naudojamas silikonas dvikomponentis. Silikonas ir kietiklis. Visi silikono parametrai matosi nuotraukoje. Metalo spalvai išgauti, bandau naudoti aliuminio pudrą. Jos rasite statybinių medžiagų parduotuvėje, dažų skyriuose.

 
    Naudojant tūrinį matavimo metodą, patogu kiekį žymėtis ryškiu markeriu, iš išorės. Sienelė plona ir žymės puikiai matosi ir iš indo vidaus. Bet, kaip jau minėjau, man toks metodas nepatiko. Renkamės reikiamą reakcijos laiką ir tada atitinkama proporcija sumaišome silikoną su kietikliu. Silikonų yra pačių įvairiausių ir visų jų neįmanoma aprašyti. O ir prasmės nėra. Kiekvieno atvejis gali būti vis kitoks. Ir jų savybiės labai įvairios. Kol kas man svarbu keletas. Pirma - tai sunaudojimo trukmė. Nereikia siekti, kad ji būtų kiek galima trumpesnė. Pirma, jei ruošiatės užpilti parengtu kiekiu ne vieną formą, reikalingas ilgesnis suvartojimo laikas. Tam, kad viską atlikti ramiai, neskubant ir kokybiškai. Antra - ilgesnis sunaudojimo laikas leis geriau iš silikono pasišalinti oro burbuliukams. Tai pagrindinė formos broko priežastis. Be to, tai leidžia gaminti liejimo formas be vibro staliuko ar vakuminio aparato. Dar svarbu gerai išmaišyti supiltą kietiklį, o po to duoti minimum  5 min. oro burbuliukams pasišalinti iš paruošto silikono. Aš naudoju 24 val. stingimo silikoną ir leidžiu burbuliukams iškilti  15 - 20 min.. Tam renkuosi santykį 3:1. Ir dar vienas svarbus dalykas. Fiksuokite visus kiekius bet kokia Jums patogia forma. Kiek, ko ir kam sunaudojote. Koks rezultatas. Tai leis sumažinti tų pačių klaidų pasikartojimą. Sutaupys laiko ir pinigų.

                               2017-03-09
    Po truputį judame toliau. Sekantis etapas - silikono užpylimas. Čia nieko sudėtingo. Pilti reikia plona srovele, neskubant. Tada visas procesas bus švaresnis, objektas nepasislinks. O svarbiausia - oras lengviau pasišalins iš silikono ir tuščių ertmių. Tokiu būdu liks minimalus kiekis oro burbuliukų ir mažiau galimybių, kad forma bus sugadinta. Dar kartą priminsiu, kad svarbus ir naudojamas kietiklio kiekis. Kuo greičiau stings forma, tuo daugiau galimybių, kad silikone liks burbuliukų. Bet viskas užtruks ilgiau. Reikia rasti Jums tinkamą kompromisą.
   Beje, yra du būdai spręsti šiai problemai. Vienas technologinis ir vienas cheminis. Na, su cheminiu paprasta. Tiesiog reikia rinktis reikiamų parametrų silikoną. Yra silikonų su skirtingu klampumu. Kuo mažesnis klampumas, tuo labiau jis panašus į vandenį. Ir tuo geriau pasišalina oro burbuliukai. Yra specialių greito stingimo silikonų. Bet su tuo siejasi ir kiti parametrai. Būna, kad greitai stingstančio silikono tamprumas yra žymiai mažesnis. Tai reiškia, kad sudėtingesnį objektą ar liejinį gali būti sunku, ar net neįmanoma išimti iš tokios formos. Be to, forma gali greičiau dėvėtis arba prarasti savo tikslumą. Taigi, viskas priklauso nuo Jūsų poreikių ir žinoma, piniginės. Geresnis silikonas atitinkamai ir kainuoja brangiau. Manau, kad verta pradėti nuo paprastų dalykų ir jau sukaupus kažkokią pradinę patirtį, bandyti kitus variantus. Aš tokį kelią ir renkuosi.
   Kitas būdas yra technologinis. Pagrindinia būdai yra vibracijos arba vakumo panaudojimas. Padėjus formą ant vibro staliuko, oras iš silikono pasišalina žymiai greičiau. Bet tokį staliuką reikia turėti arba pasigaminti. Čia irgi yra truputis niuansų. Naudojau. Būdas neblogas, bet nelabai man patiko. Geresnis variantas - vakumas. Tai yra - forma dedama į indą su dangčiu ir iš to indo išsiurbiamas oras. Tik nereikia persistengti su tuo vakumu. Pilnai pakanka dulkių siurblio arba paprastos pompos su atbuliniu vožtuvu. Tinka ir paprasti modeliuotojų naudojami dažymo ar automobiliniai kompresoriai. Tik juos reikia pajungti taip, kad orą siurbtų, bet ne pūstų....
   Dar vienas svarbus niuansas - užpildymas indo oru po vakumavimo, jei forma su silikonu ten laikoma trumpai ir išimama dar silikonui nesustingus. Orą reikia paduoti švelniai. Staigus oro padavimas dažnai silikoną iš formos ištaško, sugadindamas visą procesą.
  

   Kaip matosi, nors pilta buvo silpna srovele, burbuliukų yra pakankamai daug. Bet stingimo laikas ilgesnis, tad jie greitai pasišalina ir sustingus jų praktiškai neliko. Ant formos šono matosi linija. Tai būsimo pjūvio žymė. Ją perkeliu flomasteriu ant pačio silikono. Toje vietoje įpjausiu silikono formą, kad išimti modelį. Atklijuoju nuo pagrindo. Termoklijai leidžia tą lengvai padaryti. Nuimu lipnią juostą ir lengvai išimu silikono formą.


   Viskas parengta, pjaunu formą. Tai reikia daryti atsargiai ir kruopščiai. Pjauti ne tiesia, bet vingiuota linija, aštriu peiliu, neskubant ir vengti atplaišų. Vingiuota pjūvio linija būtina tam, kad išėmus modelį, formos dalys susiglaustų tiksliai į buvusią padėtį. Taip nebus liejinio deformacijų ar persisukimų. Įpjauti reikia tik tiek, kad modelis išsiimtų neplėšydamas formos. Silikonas turi tam tikrą tamprumą, leidžiantį išimti modelius ar liejinius su minimaliais įpjovimais. Perpjovus apverčiu formą apačia į viršų. Mano atveju derva bus pilama per figūrėlės pagrindą ir kojas, tad specialių ertmių man neprireikė. Vėl dedu formą į plastiko korpusą ir užfiksuoju gumelėmis. Dedu viską ant pagrindo ir dervos užpylimui pasiruošęs.
 
   Pasirodo, kad ne visai... Derva pradėjo tekėti per šoninį plyšį, tad teko skubiai padidinti įtempimą pirmu papuolusiu faneros gabaliuku. Truputį išsitepliojome, bet tai smulkmena. Pirmam bandymui panaudota epoksidinė liejamų grindų derva. Lauksiu rezultato ir žiūrėsiu kas gavosi. Veikti man tikrai yra ką. Palieku sargybą ir užsiimu kitais dalykais. Sargyba, kaip ir priklauso, dirba sąžiningai...

       Bus daugiau...

Redaguota: 09 Mar 2017 14:14

Atgal

Komentarai

Nerasta

Komentuoti


Paieška

Statistika

Lankėsi per 10 min
  • visi ilsisi
Svečiuojasi: 3 lankytojai(-jų)

Scale Model


Šalys!